Kalorier.

Det är egentligen skrämmande hur mycket kalorier det finns i allt man äter. Jag har blivit lite av besatt att hålla koll på innehållsförteckning på allt jag stoppar i mig och det är verkligen hemskt hur mycket skit vi stoppar i våra stackars kroppar! Varför måste allt vara så himla onyttigt? Kan inte matföretagen satsa på lite nyttigare innehåll i sina varor istället för att proppa allt fullt med socker och skit. Det är väldigt ofta nu för tiden som jag kan vara sugen på nånting, kolla igenom innehållet och sen istället bli äcklad av det jag egentligen älskar. Det är bara så sjukt att man verkligen stoppar i sig alla dessa kalorier, alla konstgjorda ämnen, färgämnen och allt socker! Uscha!

Jag önskar att fler kunde bli mer medvetna om vad de stoppar i sig. Jag vet att många inte tänker på att allt innehåller mer eller mindre socker och att det mesta man köper i affärer är fullt med färgämnen och E-ämnen. Var mer medveten och släng ett öga på innehållet. Är det verkligen värt att stoppa i sig nånting som ger dig mer energi än du gör av med under en hel dag??!

Det är klart att man inte ska överdriva, allt har sina gränser. Men man kan hålla sig till sötsaker under helgen om man nödvändigtvis måste äta sött (eller salt) varje vecka. Är det något du kan leva utan? Då är det verkligen bara att satsa på det. Jag personligen har ett enorm sötsug under mina "röda" veckor, och har haft det annars också. Det har, som tur är, minskat nu på senaste då jag äter mindre onyttiga saker och tänker på att dricka mycket vatten.


Om du har ett sug efter någonting, testa att först dricka vatten. Törst kan ibland visa sig som hunger och att dricka vatten istället för att ta något att äta är dels mycket nyttigare, och dels kan du bli av med en del av ditt sötsug. Vill du bli en tjockis om ett par år, eller vill du ha kontroll över din vikt och din kost? Risken är stor att du i framtiden får problem med vikten om du inte redan nu tar tag i vad du stoppar i dig och hur du motionerar.

Tänk framåt, planera redan nu!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0