Wheatgrass-shot.

Någonting som är otroligt nyttigt för kroppen är wheatgrass (vetegräs). Man kan köpa det som juice eller i pulverform. På jobbet har vi det färskt och pressar det som shots eller blandat med juice till kunder. Det växer otroligt snabbt och är redo för att klippas ner igen efter bara 3-4dagar. När jag kommer hem till Sverige igen tänker jag köpa mig en liten vetegräs-planta att ha hemma.

Så här ser det ut.

Vad är vetegräs? - Vetegräs är veteplantans tidiga stadie, innan det har vuxit upp och blivit vete. När man använder det som en antioxidantisk shot/tillskott klipper man av vetegräset när det hunnit växa ungefär 20cm.

Varför är det nyttigt? - Vetegräs innehåller vitaminer, aminosyror, mineraler, enzymer och klorofyll, som är bra för kroppen. Det innehåller bland annat Vitamin B12 som är viktig för hjärnan och nervsystemet, men även för ämnesomsättningen i kroppen. Det sägs att vetegräs ger kroppen en detox-boost då det innehåller mycket antioxidanter. Klorofyllet i vetegräs sänker kolesterolhalten och stärker även immunförsvaret.'

Hur smakar det? - Det är väldigt svårt att beskriva smaken på vetegräs då det har en väldigt speciell smak. Det smakar sött fast ändå lite bittert, starkt fast ändå inte. Den närmaste beskrivningen jag kan ge är att det smakar lite som nyklippt gräs luktar, blandat med lakrits. Det är inte så farligt som det låter, det smakar faktiskt helt okej.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback