Mirror mirror.

Spegel spegel på väggen där...

Mirror mirror är den nya filmen med Julia Roberts och Lily Collins som ska föreställa en modern och otecknad version av Snövit. Jag är ett fan av snövit om jag ska erkänna, jag har alltid gillat den filmen och det var absolut en favorit när jag var liten. Eftersom jag även är ett fan av Julia Roberts bestämde jag mig för att det här definitivt var en film jag ville se. Så idag har jag gjort just det. Jag tänkte ge er en liten utläggning av vad jag tyckte om filmen, en recention om så vill. (Om ni ännu inte sett filmen bör ni inte läsa vidare!)

Filmen påminner i grund och botten om snövit. Modern som dör när barnet är litet, kungen som försvinner under flickans uppväxt, den elaka svärmodern som tar över kungariket, de sju små dvärgarna som tar hand om snövit, prinsen som kommer till undsättning. Men den skiljer sig ändå en hel del från den ursprungliga versionen. Den har definitivt moderniserats (på ett gammaldags sätt). Spegeln är inte bara en spegel, utan en helt annan värld. De sju små dvärgarna är utstötta bybor på styltor som rånar förbipasserande hästvagnar. Ett hemskt odjur som påminner om en kinesisk drake löper amok i skogen och det hela slutar med ett bröllop à la bollywood. Det är som en allvarlig sagoberättelse med ett släng av komedi då det genom filmen händer en hel del konstiga och rätt underhållande saker.

Jag hade nog tänkt mig en mer klassisk snövit-film innan jag såg Mirror mirror, men den här versionen funkade den med. Den var underhållande, hade med det väsentliga för att kunna kallas snövit och den var helt klart romantisk och hemsk på sina ställen. En sevärd film som jag rekommenderar om man gillar sagoberättelser. Det enda som jag anser "förstörde" lite, var slutet som gjorde att filmen kändes som en bollywoodmusikal.

4 av 10 kängurusar får filmen av mig.


Alla kläder och skor var ju himmelriket för en designtok som jag. Hur underbart hade det inte varit att någon gång få bära dessa klänningar och skor?! Varför är jag inte född under ett modernt 1700-tal?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0