Dagens kost.

Idag har jag som sagt tjuvstartat på min periodiska fasta. Det har gått bra och jag har faktiskt inte varit lika hungrig som jag brukar vara annars, eller mer sugen på saker kanske är mer rätt ord. Så just nu känns det riktigt bra, det känns som att det här kan vara något för mig. Jag tänkte ge er ett upplägg av dagens kost, och även förklara lite mer hur jag har tänkt.

Dagens kost, baserat på ett ätarfönster mellan 11.00-21.00:

Frukost, kl 11.30-12.10
  • 250ml proteindrink (110kcal)
  • 350ml latte på soyamjölk (100kcal)
  • 1 banan (100kcal)
Lunch, kl. 15.30-16.30
  • 100g köttfärs (100kcal)
  • 75g gurka (10kcal)
  • 100g selleri (13kcal)
  • 20g ost (45kcal)
  • 20g guacamole (100kcal)
  • 1 banan (100kcal)
Middag, kl. 19.30-20.00
  • 110g Känguruburgare (110kcal)
  • 200g broccoli (70kcal)
  • 100g vitkål (25kcal)
  • 100g morot (45kcal)
  • 140g tomat (35kcal)
  • 25g grekisk yoghurt (33,5kcal)
  • 250ml soyamjölk Lite (95kcal)

Vem sa att man inte blir mätt av att äta nyttigt och skippa kolhydrater?


Periodisk fasta.
Min plan är följande; Från och med imorgon, måndag 21 maj, går jag på periodisk fasta i 2 veckor (till att börja med). Det innebär att mina dagar kommer vara indelade i två block, ett ätarfönster och en fasta. Jag kommer att ha ett kaloriintag på 1100kcal per dygn. Ätarfönstret kommer att pågå under 10 timmar under dagen, från klockan 11.00 till klockan 21.00. Tiden utöver det går till fastan, alltså 14 timmar mellan 21-11 där jag inte får stoppa i mig någon form av kalori. Det som är godkänt under fastan är sockerfritt tuggummi, cola zero, vatten och luft (svart kaffe är tydligen också tillåtet, men det dricker inte jag).

Jag kommer att kombinera min periodiska fasta med en strikt LCHF-diet, som sagt. Vilket innebär att jag kommer att äta så lite kolhydrater som möjligt och satsa mer på protein, fett och vatten. Min diet innebär att jag inte kommer att äta potatis, ris, pasta, bröd, flingor, m.m. Däremot kommer jag att äta frukt, som ju innehåller enbart kolhydrater och socker, men hålla det på en rimlig nivå (max 1 om dagen, exklusive frysta bär).

Jag kommer främst att äta kött, fisk, fågel, grönsaker, nötter, proteinshakes, soyamjölk och proteinrik yoghurt. Och! För att göra det värt att pressa mig själv på det sättet kommer jag att ha 1 dag i veckan där jag får äta precis vad jag vill. Det kan vara allt ifrån pannkakor till frukost, potatis till middagen eller godis till en film. Något som jag däremot helt har slutat med (sedan nyår) är läsk med socker, jag håller mig till zero-varianten. Jag längtar redan till "ätar-dagen" som kommer att vara på lördagar varje vecka. Jag hoppas att längtan till den dagen snart dör ut och att det är mycket roligare med de dagar då PF pågår =)

Tyvärr kan jag inte ännu blanda in hårdträning i schemat, vilket gör mig lite pissed-off. Jag väntar fortfarande spänt på att ryggen ska bli riktigt 100. Det fattas lite ännu och jag vill absolut inte göra saken värre än vad den redan är. Jag stretchar dagligen, flera gånger om dagen, och äter magnesium-tillskott för att skynda på läkningen + använder mitt ursnygga stödbälte flitigt. Allt för att bli bra, så det är bara att hålla tummarna att jag hinner gå på gymmet innan vi ska åka härifrån!

Dagsformen bakifrån ser ut som sådan:

Ryggen börjar bli lite mer deffad, precis som magen. Och rumpan har blivit tusen gånger fastare och "uppåt", låren känns lite smalare och jag vet att jag är på väg åt rätt håll. Väntar med spänning på resultaten den 1 juni, gör inte ni det?!
ps. mer information om periodisk fasta hittar ni hos leangains.com eller periodiskfasta.com

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0