Första veckan.

Första veckan av periodisk fasta är det viktigast för mig att jag följer planeringen till punkt och pricka för att känna efter om det är något som passar mig. Just nu känner jag mig spänd och förväntansfull, det ska bli jättekul att testa något nytt. Under två veckor ska jag följa det här nu, sedan ska jag utvärdera hur det känns och om jag vill fortsätta.

Ju längre tiden går desto mer lär jag mig om hur jag ska göra och om vad jag ska äta. Jag provar mig fram och ser vad som mättar och vad jag behöver mindre eller mer av. Det är en spännande tid såhär i början, när man fortfarande lär sig en massa nytt och när jag måste väga precis allt jag stoppar i mig. Ta hjälp av internet för att se näringsinnehåll och en massa annat. Det kommer bli skönare sen, när man inte längre behöver våg och näringsvärden till hjälp, utan kan allt i huvudet.

Jag tänkte beskriva lite vad mina typiska måltider kommer att bestå av under de två kommande veckorna. Hur planen ser ut så att säga. Jag kommer att äta 3 mål mat om dagen mellan 11-21. Frukosten kommer att vara lätt, lunchen lite tyngre och middagen kommer alltid innehålla någon form av kött. Jag kommer såklart variera mig när jag hittar något annat jag är sugen på och som kan kompensera för kolhydraterna, men det här är exempel på hur jag kommer att lägga upp kosten. Som ni ser så kommer det inte gå någon nöd på mig. Jag kommer äta gott och mycket, men kalorisnålt. Jag kommer även att uppdatera med mina fina recept när jag lagar mat eller kommer på något nyttigt & gott =)

Typisk frukost:
250ml proteinshake (110kcal)
1 frukt (100kcal)
1 tesked jordnötssmör (95kcal)

eller

20g frysta bär (10kcal)
50g havregryn (200kcal)
2 ägg (140kcal)

Typisk lunch:
150g grekisk yoghurt (201kcal)
100g frysta bär (55kcal)
225g coleslaw, hemgjord (105kcal)

eller

2 kokta ägg (140kcal)
100g tacofärs (150kcal)
200g valfria grönsaker (25-50kcal)

Typisk middag:
100-150g kött/fisk/fågel (100-180kcal)
150g coleslaw, hemgjord (85kcal)
100g broccoli/blomkål (35kcal)
½ dl sås lätt, hemgjord (70kcal)
250ml soyamjölk (95kcal)

eller

100-150g kött/fisk/fågel (100-180kcal)
1 stekt ägg/100g omelett (100-150kcal)
½dl gräddsås (100kcal)
150g tomat&lök-sallad (50kcal)


Mot Formen, Vinter 2012 ♥



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0