Periodisk fasta.

Jag har fått ett ryck nu, när det gäller min kost. Jag vill inte gärna erkänna det, men jag är faktiskt en riktig sockerfantast egentligen. Nu har jag varit väldigt duktig de senaste månaderna och verkligen dragit ner på sockerintaget för att komma i form. Och dra på trissor, jag har ju faktiskt lyckats gå ner hela 4,5kg på 3,5 månader. Vilken grej! Vem visste att onyttig mat gjorde så mycket :P

Jag har i alla fall tänkt, och kommit fram till en sak. Jag kommer att inleda en periodisk fasta under de kommande månaderna. Jag börjar med en månad och ser hur det fungerar, om det är något för mig. Periodisk fasta innebär att jag kommer att ha ett "ätarfönster" på 10 timmmar varje dag. Under de 10 timmarna ska jag äta tre mål mat (frukost, lunch, middag) och med ett maxintag på 1100kcal per dag. Under de resterande timmarna på dygnet blir det inget intag av mat överhuvudtaget, utan endast vatten är tillåtet. Dessutom ska jag äta en strikt LCHF-diet, vilket innebär minimalt med kolhydrater.

Jag har tjuvstartat idag, men jag tänkte egentligen ta 4 veckor framåt från och med imorgon. Ny vecka = nya tag. Så imorgon startar ett nytt projekt för mig och min kost. Hittills har det funkat väldigt bra med min nya plan. Anledningen till mina nya planer är att om jag inte har mer struktur och planerar allt in i minsta detalj är jag rädd att jag kommer fuska för mycket. Till exempel är det lätt att tänka att "men nu var det ett tag sedan jag åt, jag är nog lite hungrig" och så blir intaget alldeles för stort istället. En mer strukturerad plan gör att jag kan hålla fullkomlig koll på allt jag stoppar i mig och att det blir rätt mängd av allt. Trots att jag endast kommer äta 1100kcal per dygn så blir det nyttig och näringsrik mat. Mycket protein och fett, lite kolhydrater och socker.
Nu kallar plikten och jag måste laga mat, men jag skriver mer om periodisk fasta lite senare när jag har ätit. Mer information och så ska jag gå igenom dagens kost samt kommande vecka =)


Så länge bjuder jag på en bild av min älskade Bäzzi, som jag saknar sjukt mycket. Ibland vill jag bara åka hem för att få gosa med den lilla lammbollen som luktar rosor ♥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0