Fototeknik.

Jag sitter och studerar med en kaffe i handen. Jag har en kurs på distans i digital fotografering från Umeå Universitet. Jag har alltid varit intresserad av fotografi och tar kort på allt jag kan. Jag skaffade iår en snygg och lätt systemkamera, som jag har önskat mig sedan jag var 13!

Kursen har egentligen inte börjat ännu, men jag har ändå hunnit med att bli klar med två av uppgifterna. Jag har ju en del tid över i vardagen här och känner att jag lika gärna kan förbereda mitt sinne på studier redan nu. Just nu läser jag om bilddjup och komposition av bilder. Mycket intressant och det finns så himla många olika tekniker.
 
Exempel på två lika bilder med olika bilddjup. Den ena ser ut att vara ganska platt, medan den andra har ett helt annat djup, trots att själva huvudmotivet är avbildat i samma skala. Fösta bilden är fotograferad med brännvidd 37mm och ett avstånd på ca 1m från kranen. Den andra bilden är fotograferad med brännvidd 20mm och ett avstånd på ca 0,5m. Båda bilderna har samma bildutsnitt (båda är närbilder på kranen) men med olika avstånd och brännvidd till motivet. Det ger två helt olika bilddjup om man ser till vad som händer med bakgrunden. 
 
Brännvidd 37mm, avstånd till motiv: ca 1m
Bakgrunden hamnar närmare motivet och bilden ser "platt" ut.
 
Brännvidd 20mm, avstånd till motivet: ca 0,5m
Bakgrunden hamnar längre ifrån motivet och det "ryms" mer i bilden, vilket ger en känsla av djup.
 
Bilderna är tagna av mig.
© Micaela Collin Westlund. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0