Banan-Maräng-Paj.

 Jag har ett gäng övermogna bananer här hemma nu, efter att vi fått ett helt lass av de vi bor hos. Jag har aldrig riktigt varit ett fan av banakaka, det funkar ibland. Så jag har tänkt göra en egen variant av Citron-maräng pajen och byter helt enkelt ut lemoncurd mot mosad banan. Det kan bara bli bra. Och ibland behöver man något riktigt sockerbombat för att orka med alla dagar med bara grönsaker och kött, eller hur? ;)

Micaelas onyttiga Banan-Maräng Paj

4-5 övermogna bananer

Maräng:
3 äggvitor
1dl socker

Pajskal:
1,5dl mjöl
1dl socker
150g smält smör

-Smält smöret i en kastrull och tillsätt mjöl och socker. Smaka själv av och se om något bör tillsättas (extra mjöl/extra socker). Tryck ut pajdegen i en pajform medan den fortfarande är varm.
-Vispa äggvitorna poröst, helst med elvisp. Tillsätt socker lite i taget och se till att få en riktigt fast marängsmet.
-Mosa bananerna till en lite finare smet (omöjligt, jag vet. Men försök). Ett tips är att köra dom i mixern, då blir det en riktigt fin smet.
-Förgrädda pajskalet i ca 5 minuter på 175 grader. Fyll därefter med bananmoset och häll marängsmeten över.
-Grädda sedan tills marängen är något gyllenbrun överst.

Ta Da! Helt underbart gott!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: J0Z

Kikar in och hoppas du haft en bra dag :)

Svar: Absolut, hoppas att även du har haft det bra. Kram
Micaela

2012-10-05 @ 18:46:58
URL: http://bedeliciious.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0